روش هایی که شرکت ها زباله ها را به مد تبدیل می کنند

۱۴۰۰/۱۰/۹

طراحان از زباله ها برای تولید لباس های پوشیدنی برای مبارزه با آلودگی استفاده می کنند، زیرا زباله های پلاستیکی به دستبند، کلاه و حتی کفش تبدیل می شود. شرکت هلندی Fruitleather هر هفته حدود 1500 انبه را جمع آوری می کند تا آنها را به پوست سبزیجات تبدیل کند. برای درست کردن پوست، دستگاهی هسته های انبه را جدا می‌کند و سپس آن‌ها را به صورت خمیر در می‌آورد. در مرحله بعد، پالپ با مواد افزودنی مختلف مخلوط می شود که تفاله انبه را به ماده ای شبیه پوست تبدیل می کند. مخلوط را در سینی های فلزی ریخته و به ضخامت یکنواخت صاف می کنند. سپس سینی ها به داخل خشک کن می روند. سپس، پانل ها به یک مرکز تکمیل چرمی می روند تا با یک لعاب محافظ پوشانده شوند. سپس رزین ها مخلوط می شوند تا پوشش ایجاد شود، که یک لایه کوچک در بالای صفحه تشکیل می دهد تا از آن در برابر عناصر محافظت کند. این دستگاه یک لایه نازک از پوشش محافظ را بر روی پوست فشار می دهد که پانل ها از بین می روند. برگ ها را در فر می پیچند تا رنگ خشک شود، سپس روی قفسه ها آویزان می شوند تا کاملا خنک و خشک شوند. سپس، دستگاه دیگری حرارت و فشار را برای ترکیب لایه های رنگ اعمال می کند.

سالانه 180 میلیارد قوطی نوشابه دور ریخته می شود. قوطی نوشابه مستعمل به کیف دستی تبدیل می شود. برای شروع، بسته‌ها از جمع‌کننده‌های زباله خریداری می‌شوند یا مستقیماً از محل‌های دفن زباله که در آنجا دسته‌بندی می‌شوند، بازیابی می‌شوند، سپس به طور کامل در ماشین مخصوص شسته شده و خشک می‌شوند. ساخت کیف پیلانی حدود 8 ساعت زمان می برد و دقیقا از 1252 بسته استفاده می کند. این کیف ها در سایزهای مختلف عرضه می شوند و قیمتی بین 50 تا 918 دلار دارند.

هر ساله آتش نشانی لندن تا 4 تن شلنگ آتش نشانی قدیمی و آسیب دیده را که دیگر برای استفاده ایمن نیست، تخلیه می کند. از سال 2005، کرسه وسلینگ و شریک الویس با آتش نشانی لندن همکاری کردند تا شیلنگ های آتش نشانی قدیمی را به کیف و لوازم جانبی دست ساز لوکس تبدیل کنند. 50 درصد سود به موسسات خیریه اهدا می شود. جنس شیلنگ آتش نشانی لاستیک نیتریل است که یک ماده مصنوعی با کیفیت بالا طراحی شده است تا در برابر حرارت و آب مقاوم باشد.

گریس چو، ستاره TikTok، یک کیسه قلاب بافی، کلاه سطلی و کت کیسه پلاستیکی ساخت و گریس این روش را با دنبال کردن یک آموزش در TikTok آموخت. برای تبدیل کیسه های پلاستیکی به ریسمان پلاستیکی، ابتدا هر کیسه را به یک تکه بلند تا کنید، سپس کیسه ها را به صورت نوار برش دهید. سپس نوارها را به هم گره بزنید تا قلاب بافی کافی داشته باشید. هر رنگ یا طرحی بر روی کیف ها به عنوان قلاب بافی الگوی منحصر به فردی ایجاد می کند.

از سال 2015، آدیداس با سازمان محیط زیست Parley for the Oceans برای تبدیل آلودگی دریایی به لباس ورزشی شریک شده است. برای شروع، زباله ها از مناطق ساحلی جمع آوری می شوند. سپس زباله ها دسته بندی شده و پلاستیک بازیافت شده به کارخانه فرآوری فرستاده می شود. آدیداس از بطری های پلاستیکی PET و هر گونه موادی که نمی تواند استفاده کند، مانند کلاهک ها و حلقه ها، استفاده می کند که به مراکز بازیافت معمولی فرستاده می شوند. کارخانه فرآوری ضایعات را خرد، شسته و خشک می کند و تنها تکه های پلاستیکی کوچکی باقی می ماند. تکه ها حرارت داده می شوند، خشک می شوند، سرد می شوند و به دانه های رزینی کوچک بریده می شوند. آدیداس این گلوله‌ها را ذوب می‌کند تا نخ‌هایی ایجاد کند که به چیزی تبدیل می‌شوند که این شرکت پلاستیک اقیانوسی، نوعی نخ پلی‌استر، می‌نامد. پلاستیک های اقیانوسی برای شکل دادن به رویه کفش و لباس هایی مانند پیراهن استفاده می شود.

4Ocean دستبندها و سایر کالاهای ساخته شده از پلاستیک بازیافتی مانند بطری های آب و پوشش تلفن همراه را تولید می کند و از سود حاصله برای تامین هزینه پاکسازی اقیانوس ها و سواحل استفاده می کند. به گفته Business Insider، این شرکت از سال 2017 بیش از 17 میلیون پوند زباله جمع آوری کرده است.
..